چندی است که یک شهروند عزیز، بازی اعترافات سبز را به راه انداخته اند. از باب وظیفه ای که به طبیعت اطرافم دارم، هم بازی این دوست می شوم:
امّا برخی خرابکاری های محیط زیستانه! ی من که کوچکهای بزرگی هم هستند:
 1. وقتی حمام می روم، آب زیاد مصرف می کنم. عادت کرده ام دوش را زیاد باز بگذارم. البته مقداری از مشکل به سیستم نامتعادل لوله کشی و ساخت بنا بر می گردد. ولی من هم بی تقصیر نیستم.
 2. گاهی که از یک برنامه تلویزیون خوشم می آید و آن را همراه با تکرارش می بینم. در بخش اخبار هم نا منظم هستم و گاهی بیش از دو بخش خبری را مشاهده می کنم. نمی دانم برای هر ساعت تماشای تلویزیون چقدر از منابع فصیلی هدر می رود و چقدر هوا آلوده می شود!
 3. بسیار اتفاق افتاده که وقتی برای مدّت طولانی ـ مثلا نیم ساعت ـ از اتاقم خارج می شوم، لامپ را خاموش نمی کنم.
 4. به ندرت، از کنار گیاهان حاشیه خیابان که رد می شوم، جوانه های تازه ی آن را می چینم و مدّتی به رسم عادت، در دستم می گیرم و لذّت می برم. (چه کار خود پسندانه و بدی!)
 5. گاهی سبزی خوردن بیش از مقدار نیاز خانواده محترم خریداری می کنم که مقداری از آن دور ریخته می شود. جناب نان هم گاهی با من این مشکل را دارد!
 6. …
همین جا از جناب محیط زیست به شدّت معذرت می خواهم و تلاش می کنم این قبیل آزارها را به مرور کمرنگ تر نمایم. به امید روزهای سفید و سبز
امّا خدمتهای کوچکی که در حقّ محیط زیستم انجام داده ام:
 1. به شدّت به تفکیک زباله ـ بخصوص کاغذ و مواد پلاستیکی ـ پایبندم. خانواده محترم را هم مجبور به همکاری نموده ام؛ اگر چه گاهی توقعاتم از حوصله ی ایشان خارج است.
 2. سال هاست که در حفظ و استفاده صحیح از کاغذ، اهتمام ویژه دارم. به حدّی که تبدیل به عادت شده است. از حضرت امام خمینی (ره) به خاطر درسی که در این زمینه به بنده دادند کمال تشکر را دارم و برای شادی روحشان دعا می کنم. (1)
 3. تمام لامپهای خانه را کم مصرف کرده ام. و البته این قضیه ربطی به لامپ های یارانه ای دولت محترم ندارد. چون قبل از دولت، این طرح در خانه ما اجرایی شده است.
 4. اگر چه ترک عادت سخت است ولی سعی کرده ام مسافت های نزدیک را با وسیله ی نقلیه ام نروم تا هم در مصرف سوخت صرفه جویی کرده باشم، هم در پاکسازی محیط زیست کمک کرده باشم و هم این تن لش را به کار گرفته باشم!
 5. تلاش می کنم از آب باقی مانده ظرفشویی یا حمام ـ که عاری از مواد شوینده است ـ گلدان ها را آبیاری کنم. باز تا حدودی موفق بوده ام.
 6. زمستان پارسال، با الگو پذیری از یک دوست، در حیاط، اطراف درها و پنجره ها را با نایلون و چوب عایق بندی کردم تا هم جلو سرمای شدید را بگیرم و هم از مصرف گاز بکاهم. فرق دما در دو طرف نایلونها، بیش از 5 درجه سانتیگراد بود. شعله ی بخاری ها هم از پارسال کمتر بود.
امیدوارم در خدمت رسانی به محیط زیست محترم، هر روز موفق تر باشیم.
همین جا جنابان نمک، مرتضی، آهستان، دودینگ هاوس، مهندس فخری و دیگر دوستان را دعوت به مشارکت در این بازی وبلاگی می کنم.

——————————–
1. می گویند حضرت امام (ره) در صرفه جویی کاغذ بسیار اهتمام داشتند. به گونه ای که از کناره های سفید روزنامه ها هم نمی گذشتند. برخی از اشعار ایشان را بعد از وفاتشان در همین کناره های روزنامه ها یافته اند. چند سال پیش وقتی این را شنیدم متأثر شدم و تصمیم گرفتم که تا می توانم این نکته را رعایت کنم.